roots
chronicle
tales
loot
reach
pathways
interview - IMPERIUMI

Interview conducted in the autumn of 2004

Suomen havumetsistä kuuluu kummia, tai oikeamminkin kaarnan makuista kanteleen näppäilyä. Kyseessä on tietysti Nest, kotimainen ambientiin ja folkiin kallellaan oleva kahden miehen yhtye. Annetaan haastatteluun suostuneen Aslak Tolosen kuitenkin itse kertoa yhtyeestään hieman tarkemmin:

- Tämän poppoon ydin olemme minä, Aslak Tolonen, ja kaverini Timo Saxell. Minä soittelen kanteletta, lapinrumpua, säädän synteettiset äänet, vokalisoin jne. Hra. Saxell soittelee kuningas bassoa ja vastaa myös vokaaleista. Muita kavereita on myös mukana aika ajoin tekemässä vähän mitä sattuu, joskin tähän mennessä näin on tapahtunut aika harvakseltaan.

Mistä sait alkujaan kipinän lähteä tekemään tällaista musiikkia? Kyse ei kuitenkaan ole varsinaisesti mistään mainstreamista, ja miljoonien levymyynti tai TOP 40 -listasijoitukset tuskin olivat päällimmäisenä mielessä?

- Loppujen lopuksi kaikkihan pohjautuu siihen, mitä "tekee mieli tehdä". Olen yleisesti ottaen kiinnostunut hieman vähemmän sovinnaisista instrumenteista, äänistä, kappalerakenteista ja niin edelleen, ja teki vain mieli koettaa tehdä biisejä niiden parissa. Sillä, onko tällainen musiikki ns. mainstreamia vai ei, ei varsinaisesti ole mitään väliä. En ole sitä vastaan, että musiikki myy, ja voisin hyvin tehdä sellaistakin, jos vain olisin kiinnostunut siitä. Mutta en tosiaankaan usko, että tämäntyylisellä musiikilla menestytään tai edes tullaan rahallisesti toimeen, mutta eipä sillä väliä. Tienaan rahani varsinaisessa työssä, ja työstän musiikkia huvikseni. Näin tämä toimii mainiosti.

Osalla Nestin kappaleista voi kuulla pientä erikoisuutta, nimittäin sähkökanteletta. Kertoisitko hieman tästä soittimesta, jonka ulosanti muistuttaa jonkin verran sähkökitaraa? Onko kyse uniikista instrumentista, ja miten päädyit käyttämään kyseistä soitinta?

- Itse asiassa tämä sähkökantele on juurikin akustinen kanteleeni. Siinä on kiinteästi istutettu piezo-tyyppinen kontaktimikrofoni, joten sen voi helposti iskeä kiinni vaikka särkijäpedaaliin - ja voilá - sähkökantele on valmis. Sen ääni tuo mieleen aika helposti sähkökitaran, ovathan molemmat kielisoittimia. Kanteleen ääni on vain ominaisesti korkeampi kuin kitaran, joten esimerkiksi deathmetalliin sitä voi olla aika konstikas soveltaa. Särökanteletta on mukava käyttää mausteena, mutta pääpaino Nestissä on akustisella äänellä.

Muutenkaan Nestin musiikissa käytetyt soittimet eivät ole niitä aivan tavanomaisimpia ainakaan samassa kontekstissa. Eri julkaisuilla voi kuulla kanteleen lisäksi didgeridoota, shamaanirumpua ja bassoa ilmeisesti sekvensserillä tehtyjen taustojen yllä. Sävellätkö kaiken musiikin aluksi kanteleella, vai millainen luomisprosessi oikein on? Ja miten päädyit yhdistämään esimerkiksi juuri didgeridoota kanteleen kanssa samaan kappaleeseen kyseisten soitinten alkuperien ollessa maantieteellisesti lähes täydelliset vastakohdat toisistaan?

- Juu, onhan noita vermeitä aika huvittavastikin tullut yhdisteltyä. Kipaleet rakennan kyllä yleensä aina kanteleen perustuksille. Sitä kun soittelen huvikseni ja satun löytämään mukavan melodian tai muun, seuraavaksi istun koneen äärelle ja alan rakentamaan sen päälle sitten syntikoita, bassoa, rumpua, jne. Didgeridoon ääni on aina kiehtonut minua. Mukava matala kehräys, joka mielestäni sopii varsinkin matalaan ambientimpaan tavaraan kuin nyrkki... silmään. En yleensäkään välitä siitä, jos joidenkin äänien yhdistelemistä pidetään outona. Yksi palkitsevimmista asioista musiikin tekemisessä minulle on juuri tällainen tutkimusmatkailu. Ja lopputuloshan se on, joka viime kädessä ratkaisee.

Nest on tehnyt muutaman livekeikan tähän mennessä. Kuinka tällainen musiikki toimii livetilanteessa ja vaatiiko se jotain erikoisjärjestelyitä keikkapaikalta esimerkiksi äänentoiston suhteen?

- Tähän mennessä livetilanteet ovat toimineet kohtalaisen hyvin. Miinuksia on esiintynyt lähinnä siinä, että olemme varsin kokematon bändi livenä, joten emme temppuile lavalla tai tee muutakaan mielenkiintoista kuin soitamme. Ideoita olisi kyllä, kunhan jossain vaiheessa pääsemme sellaiseen tilanteeseen, jossa niitä voisi toteuttaa. Pidettäköön nämä ideat kuitenkin vielä yllätyksenä tällä hetkellä. Erikoisjärjestelyjä ei varsinaisesti tarvitse muuten, kuin että kantele tarvitsee hiljaisuutensa ansiosta tuhtia vahvistusta. Ensimmäisen keikkamme suurin ongelma olikin juuri se, että emme varanneet kanteleelle tarpeeksi vahvistusta, ja sen ääni tuppasi hukkumaan ensimmäisten yleisörivien takana olevilta kuuntelijoilta.

Millainen kokemus ylipäätään on nähdä Nest livenä? Kuuluuko esiintymiseen myös visuaalisia elementtejä vai annatteko vain musiikin puhua yleisölle?

- Hyvää palautetta olemme saaneet, vaikkakin emme tosiaan muuta ole tehneet kuin istuneet, kanteleen kanssa on pakko istua, ja seisoneet paikallamme kuin patsaat ja soittaneet musiikkia. Taustanauhaa olemme myös joutuneet käyttämään, koska en tunne tarpeeksi soveltuvia muusikoita, enkä usko ikinä saavanikaan täyttä bändiä kasattua live-tarkoitukseen. Kuten edellisen kysymyksen vastauksessa jo hieman valotin asiaa, meillä on ideoita keikan piristämiseen, mutta pidämme niitä yllätyksenä vielä tällä hetkellä. Voihan näet olla, etteivät ne toimi ollenkaan, emmekä kehtaa niitä koskaan käyttää...

KANTELEITA JA TIETOKONEPELIMUSIIKKIA

Miten tärkeäksi koet suomalaisen kulttuuriperinnön? Onhan kantele kuitenkin niitä omaleimaisimpia soittimia suomalaisuudelle - toisaalta musiikin yleistunnelman ja sanoitusten perusteella luonto tuntuisi olevan hyvinkin lähellä sydäntäsi?

- Luonto on erittäin tärkeä minulle henkilönä, ja myös sitä kautta Nestille. Se on tärkeämpi kuin esim. suomalainen kulttuuriperintö, joka tämäkin kyllä on mukana menossa. Osa kanteleen viehätystä, joskin mainio äänimaailma on se tärkein, on sen merkitys suomalaisessa historiassa. On hienoa ajatella, että esimerkiksi kanteleen valmistaminen oli merkki "mieheksi tulemisesta", ja kuinka sitä soitettiin pimeän pirtin perällä soittajan itsensä, tai hänen perhekuntansa, iloksi ja suruksi. Ja jos sitä mietit, en ole tehnyt vielä omaa kanteletta. Se olisi kyllä hienoa toteuttaa vielä joskus.

Nestin musiikki tunnutaan luokittelevan hieman arvostelijasta riippuen joko (dark-) ambientin tai (neo-) folkin puolelle. Mitä itse koet musiikkisi edustavan?

- Tämä onkin kysymys mihin minun on erittäin hankala vastata. En suoraan sanoen tiedä yhtään musiikkityyliä, mihin tätä voisi verrata. Olemme alusta alkaen kuvailleet tätä "tunnelmalliseksi akustiseksi & ambientiksi", mikä onkin toiminut kohtalaisen hyvin kuvaamaan, minkälaisia elementtejä musiikissa on pääosin mukana. Vähän aikaa sitten eräs kaverini keksi myös mainion nimikkeen "naturewave", jota olemme sen jälkeen myös viljelleet, tosin pitäen vanhan selityksen mukana alaviitteenä. Nimikkeiden tehtävä on mielestäni vain auttaa kuulijoita saamaan jonkinlaista osviittaa bändin tyylistä. En pidä sitä itse minkäänlaisena taidemuotona, mutta on niitä silti hauska keksiä pilke (halko-) silmäkulmassa.

Vielä jokin aika sitten Nestin kaltaisia yhtyeitä ja artisteja tuntui nousevan kuin sieniä sateella ja pieniä trendin ominaisuuksia oli jo havaittavissa. Nyt tilanne on kuitenkin huomattavasti hiljentynyt julkaisujen vähennyttyä. Luuletko, että tällaisella musiikilla olisi mahdollisuuksia iskeä läpi suurempaan tietoisuuteen? Seuraatko ylipäätään, mitä genren sisällä tapahtuu? Vai voiko tässä tapauksessa edes puhua skenestä?

- Suoraan sanoen en tiedä tämän tyylisen musiikin skenestä yhtään mitään. En myöskään seuraa mitään varsinaisia genrejä. Teen vain musiikkia, josta pidän, enkä välitä siitä, onko se osa jotain joukkoa. Tiedän kyllä pari bändiä, joiden sanotaan olevan samantyyppisiä meidän kanssamme, mutten aktiivisesti etsi sellaisia. Itse pidän erittäin hauskana sitä seikkaa, että Nest yleensä lokeroidaan samaan kastiin neo-folkin tai darkwaven kanssa. Kuten jo aikaisemmin asian ilmaisin, minulla ei ole mitään tätä niputusta vastaan, mutta itse näen, että suurimmat yhtäläisyydet musiikkimme kanssa löytää vanhoista Amiga-ajan tietokonepelimusiikeista, joiden parissa kasvoin ja joista olen saanut paljon inspiraatiota. Ymmärrän kyllä, että tämä seikka menee monilta ohi, koska he eivät välttämättä ikinä ole sellaista musiikkia kuulleet.

Mielestäni on varsin mielenkiintoista, kuinka Nest muiden samantapaista musiikkia esittävien yhtyeiden ja artistien lailla mielletään yleensä osaksi metallimusiikkia, vaikka musiikillisestihan oikeastaan mistään genreyhteneväisyyksistä ei voikaan puhua. Mistä arvelet tämän johtuvan? Toisaalta olihan myös Isafjord musiikin spektrillä varsin kaukana Nestistä ja silti olitte heidän kanssaan yhteisellä splitillä muutama vuosi sitten?

- On tosiaan mielenkiintoista, että tämäntyyppiseen musiikkiin törmää helposti metalliyhteyksissäkin. Olen sitä joskus miettinytkin, mutten kovinkaan syvällisesti. Tuntuu siltä, että tällaista musiikkia on alkanut tekemään varsin moni entinen ja nykyinenkin metallimuusikko, joten heillä on luonnollisesti vahvat yhteydet metallipiireihin, ja entuudestaan tuttujen yhteyksien käyttäminenhän on huomattavasti helpompaa kuin uusien etsiminen. Näin on myös minun kanssani. Vaikka en hirveästi missään piireissä pyörikään, kuuntelen silti pääasiassa metallia ja suuri osa kavereistanikin ovat metallimiehiä. Isafjordin kanssa olimme samalla levyllä, koska lafka näin ehdotti. Mielestäni se oli hieman outo ratkaisu, mutten tosiaankaan aikonut perääntyä ensimmäisestä - ja mahdollisesti ainoasta - mahdollisuudesta julkaista musiikkiamme ns. ammattimaisesti.

Moniin Nestin kaltaista musiikkia tekeviin yhtyeisiin liitetään usein uuspakanuuden ja jopa kansallissosialismin piirteitä. Mitä itse ajattelet tällaisista assosiaatioista?

- Minulla ei ole kummankaan näistä kanssa mitään tekemistä. Sain itse asiassa vasta vähän aikaa sitten tietää, että monella neo-folk-yhtyeellä mielletään olevan kansallissosialistisia yhteyksiä, myös perusteettomasti. Haluan pitää Nestin teemat reippaasti erillään näistä. Tarinoimme luonnosta, elukoista, mielikuvituksen tuotteista, jne. Emme oikeastaan soutele missään varsinaisen "arkisen elämän" aiheissa. Älkää myöskään etsikö piilomerkityksiä Nestistä - niitä ette löydä, ja saatte vain päänne kipiäksi.

VUOROIN VIERAISSA

Viimeisin Nestin julkaisu on 10" vinyylisplitti Agallochin kanssa. Kuinka tienne kohtasivat tämän varsin tunnetun yhdysvaltalaisyhtyeen kanssa?

- Tämä homma lähti käyntiin siitä, kun John Haughm pyysi Nestiä ottamaan osaa vinyylisplittiin jokin vuosi sitten. Ystävystyin Johnin kanssa Nestin demon julkaisun aikoihin, kun hän e-mailasi minulle ja osoitti kiinnostuksensa meidän mölinäämme. Olimme puhuneet tällaisesta yhteistyöstä jo jonkin aikaa ja päätimme sitten yhtenä päivänä toteuttaa sen. Tai hehän sen oikeastaan toteuttivat. Me teimme vain oman biisimme, josta siitäkin laiskoina paskiaisina delegoimme osat Ameriikan veljillemme, ja minä kuvitukset. Lopputulos puhuu puolestaan. Vaikka itse sanonkin, siitä tuli varsin maittava visuaalisen ja äänellisen taiteen karsina.

Millainen prosessi splitin teko käytännössä oli? Agallochin miehistöähän vierailee Nestin raidalla, joten miten hoiditte mm. nauhoitukset? Ja oliko levyn julkaisussa jotain ongelmia, sillä käsittääkseni materiaali ehti olla jo jonkin aikaa valmiina odottamassa julkaisua?

- Tiedän pääosin vain Nestin puolen ja kuvitusten tekoprosessista, koska tein omat hommani täällä kotoisessa Suomessa ja Agallochin kaverit omansa rapakon tuolla puolella. Tosiaan sävelsin ja nauhoitin Nestin kipaleen kotonani, jonka jälkeen lähetin sen Agallochille, ja he liimasivat omat tavaransa siihen päälle. Annoin heille vapaat kädet säveltää ja nauhoittaa siihen mitä halusivat, ja hyvinhän he homman hoitivat. Myöhästymistä pääsi hieman tapahtumaan, ja syy oli täysin minun. Yhdessä vaiheessa huomasin - ystävällisen kehotuksen saatuani - että olin kokonaan unohtanut tehdä levyn kuvitukset. Nauhoitukset olivat olleet siinä vaiheessa jo ohi monta kuukautta sitten. Näin sitä meilläpäin - ammattitaidolla.

Kävit myös vierailemassa Shape of Despairin uutukaislevyn nauhoituksissa. Millainen tarina johdatti sinut soittamaan kanteletta doom-levylle?

- Tämä on näitä "liian hyvää ollakseen totta" -kokemuksia. Shape on yksi mieleisimpiäni doom-bändejä, joten en ollut uskoa silmiäni, kun yhtenä päivänä sähköpostilaatikossani oli Jarnon lähettämä kysely uudelle levylle soittamaan tulemisen mahdollisuudesta. Tietysti suostuin. Tuskin kukaan kieltäytyisi ihannoimansa bändin levyllä soittamisesta. Sain vapaat kädet säveltää kanteleosuudet, ja otinkin niihin hieman eri lähestymistavan kuin Nestin materiaaliin. Tarkoitukseni oli tehdä erittäin hitaita ja jopa yksinkertaisiksikin miellettäviä melodioita.

Vastaat itse kaikkien Nestin levyjen komeasta kansitaiteesta. Kumman koet tärkeämmäksi ilmaisukeinoksi, kuvataiteen vai musiikin? Entä oletko saanut palautetta levyjen taiteesta?

- Kiitos kaunis. En oikeastaan mieti tärkeysjärjestyksiä näiden kahden asioiden parissa. Molemmat ovat minulle tärkeitä ja vietän molempien parissa aikaa aina mielijohteiden mukaan ja ajan sallimissa puitteissa. Viime aikoina on enemmän aikaa tullut vietettyä musiikin parissa, ja veri vetää kaiken aikaa enemmän kuvallisen ilmaisun puoleen. Olen kyllä saanut hyvää palautetta levyjen kuvituksista, ja on ollut mukava kuulla, että ihmiset arvostavat niitä. Olen sitä mieltä, että visuaalinen puoli on erittäin tärkeä levyn tunnelman luomiseksi. CD-levyn koko ei vain valitettavasti tee kunnolla oikeutta kuvituksille.

Olet ehtinyt kaiken muun ohella osallistumaan erääseen tietokonepeliprojektiinkin. Kertoisitko hieman tästä ja omasta osallisuudestasi siihen?

- Minut vedettiin mukaan tällaiseen projektiin, joka valmistaa hiiviskelypelilegenda Thief 2:lle laajennusosan. Teemme pääasiassa uudet kentät, grafiikan, musiikin jne. ja joitain muutoksia pelin käyttäytymiseen. Olen kyseisen Thief-pelisarjan fani, joten olen erittäin kiinnostunut tästä projektista. Satuin törmäämään projektin vetäjään jollain foorumilla, ja hän pyysi minua mukaan väsäämään ambient-tyylistä musiikkia ja työskentelemään yleisesti äänien parissa. En ota osaa grafiikan tekoon, koska heillä on tarpeeksi graafikoita, ja musiikissa tulee muutenkin olemaan tarpeeksi hommaa minulle.

Entä mikäpä on Nestin tilanne tällä hetkellä? Joko uutta materiaalia on työn alla? Entä onko live-esiintymisiä tiedossa?

- Tällä hetkellä työn alla on n. kuusi uutta Nest-kipaletta. Työstän niitä rauhalliseen tahtiin sitä mukaa, kun inspiraatio iskee. Koska teen musiikkia sen takia, että se on hauskaa, en halua ruveta kiireessä vääntämään. Live-tilaisuuksia ei ole nyt horisontissa, mutta eiköhän niitäkin tule vielä jossain vaiheessa. Olipas kiertelevä vastaus...

Jäikö vielä jotain hampaankoloon, minkä haluaisit Imperiumin lukijoille kertoa?

- Muistakee pureskella.